24.07.2015

Освіта Фінляндії

Пані Наталя Кірєєва з Гельсінкі, Фіндяндія зробила декілька розповідей про освіту країни. Є дуже цікаві факти, які пояснюють відмінності в роботі педагогів різних країн, принців шкільного виховання, задач школи.
Фіни впевнені - якщо ти вмієш сам себе вчити - ти ні коли і ні де не пропадеш
Тезисно записала головне.



стаття 1 Початкова та середня ланки
У країні прийнята 10-бальна система, але до 7-го класу застосовується словесна оцінка: посередньо, задовільно, добре, відмінно. З 1-го по 3-й клас оцінки в будь-яких варіантах відсутні.
Оцінки в фінській школі не мають лиховісного забарвлення і потрібні тільки для самого учня, застосовуються для мотивації дитини в досягненні поставленої мети і самоперевірки, щоб міг поліпшити знання, якщо забажає. Вони ніяк не відбиваються на репутації вчителя, школи та районні показники не псують.
стаття 2 Правилазавдання та принципи фінської школи
Навчаючись, ти будеш знаходити нові ідеї як отримувати задоволення від життя.
Кожна школа вечорами відкриває свої спортивні зали і майстерні. Це одночасно і спортивний цент і центр дозвілля жителів всього мікрорайону.
стаття 3 Загадки фінської освіти. 7 принципів, які змінили навчання
Найголовніший «приз» освітньої системи країни - згідно з міжнародними дослідженнями, які раз на 3 роки проводить авторитетна організація PISA, фінські школярі показали найвищий у світі рівень знань. Вони також стали дітьми планети, які найбільше читають, зайняли 2-е місце з природничих наук і 5-е - з математики.
Неймовірно, що при таких високих результатах фінські школярі проводять найменшу кількість часу за навчанням, а фінське держава витрачає на свою якісну і безкоштовну освіту досить помірні кошти в порівнянні з багатьма іншими країнами.
Основні 7 принципів «середньої» ланки фінської освіти
1. Рівність: шкіл, всіх предметів, батьків, учнів, вчителів, рівність прав дорослого (вчителя, батька) і дитини.
2. Безкоштовність:
Крім самого навчання, безкоштовні ще: обіди, екскурсії, музеї і вся позакласна діяльність, шкільний мікроавтобус, який забирає і повертає дитину, якщо найближча школа знаходиться далі двох км, підручники, все канцелярське приладдя, калькулятори, і навіть ноутбуки-планшетники.
3. Індивідуальність:
Для кожної дитини складається індивідуальний план навчання та розвиткуНа уроці в одному і тому ж класі діти виконують вправи різного рівня складності. І оцінюватися вони будуть згідно персонального рівня. Якщо відмінно виконав «свою» вправа початковій складності, отримай «відмінно». Завтра дадуть рівень вище - не виконаєш, нічого страшного, знову отримаєш просте завдання.
4. Практичність:
Фіни кажуть: «або ми готуємо до життя, або - до іспитів. Ми обираємо перше». Контрольні та проміжні тести - на розсуд учителя. Існує тільки один обов'язковий стандартний тест після закінчення середньої загальноосвітньої школи.
У школі викладають тільки те, що може знадобитися в житті.
5. Довіра:
По-перше, до шкільних працівникам та вчителям: немає перевірок. Програма освіти в країні - єдина, але являє собою тільки загальні рекомендації, і кожен педагог використовує той метод навчання, який вважає кращим.
По-друге, довіра до дітей: на уроках можна займатися чимось своїм. Наприклад, якщо на уроці літератури увімкнено навчальний фільм, але учневі не цікаво, він може читати книгу. Вважається, що учень сам обирає, що для нього корисніше.
З цим принципом тісно пов'язані два інших:
6. Добровільність:
Педагоги намагаються привернути увагу учня, але якщо у нього взагалі відсутній інтерес або здатності до навчання, дитини зорієнтують на практично корисну в майбутньому, «нескладну» професію і не будуть бомбити «двійками». Не всім будувати літаки, хтось повинен добре водити автобуси.
У цьому фіни теж бачать завдання середньої школи - виявити, чи варто даному підлітку продовжувати навчання в ліцеї, або достатньо мінімального рівня знань, кому корисніше піти в професійне училище. Треба відзначити, що обидва шляхи в країні однаково цінуються.
Виявленням схильностей кожної дитини до певного виду діяльності шляхом тестів і бесід зайнятий штатний шкільний спеціаліст - «учитель майбутнього».
Контроль шкільного режиму обов'язковий. Всі пропущені уроки будуть «відсиджені» в прямому сенсі. Наприклад, для учня 6-го класу вчитель може знайти «віконце» у розкладі та посадити його на урок у 2-му класі: сиди, сумуй і думай про життя. Будеш заважати молодшим - годину не зарахують. Якщо й батьки так само не стурбовані навчанням своєї дитини, він спокійно не перейде в наступний клас.
7. Самостійність:
Фіни вважають, що школа повинна навчити дитину головного - самостійного майбутнього успішного життя.
Тому тут вчать роздумувати і самим отримувати знання. Нових тем вчитель не розповідає - все є в книгах. Важливі не завчені формули, а вміння користуватися довідником, текстом, Інтернетом, калькулятором - залучати необхідні ресурси до вирішення поточних проблем.

Цікаво та корисно про Суспільство і родину в Фінляндії, дана стаття допомагає зрозуміти їх відношення до освіти.

Я розумію, що впровадити це все в нашу школу неможливо, але окремі елементи можна й треба!

1 комментарий:

  1. Дякую пані Ірино, за цікаву інформацію.

    ОтветитьУдалить